JEROZOLIMA
Góra Oliwna |
Góra Oliwna
„Noce spędzał na górze zwanej Oliwną” (Łk 21, 37). U stóp Góry Oliwnej znajduje się Ogród Getsemani, w którym Chrystus modlił się przed śmiercią(Łk 22,39-42). Wybudowano tutaj Bazylikę Konania (in. Bazylikę Narodów, gdyż jej budowę ufundowały liczne państwa, w tym Polska). Na podłodze przed ołtarzem w kształcie kielicha znajduje się korona
z kutych stalowych cierni, otaczająca kawałek skały, na której klęczał Pan Jezus. Wśród owych ważnych miejsc na Górze Oliwnej jest też kościół Dominus Flevit („Pan Zapłakał”). W tym miejscu Jezus zatrzymał się
w drodze do Jerozolimy i prorokował o przyszłości miasta (Łk 19, 41-44). Ten przepiękny kościół jest zbudowany w kształcie łzy. Spoglądając przez zwieńczone łukiem okno z centralnym motywem kielicha widać piękną panoramę Jerozolimy
Z kolei kierując się ku górze napotkać można kościół Pater Noster. Według tradycji Jezus nauczył tu swych uczniów modlitwy „Ojcze Nasz”, której tekst w 163 językach(w tym po polsku i kaszubsku) umieszczono
na ścianach.
Górę Oliwną od Świętego Miasta oddziela Dolina Cedronu. Jest to głęboki wąwóz o stromych, wapiennych skałach. Najprawdopodobniej przemierzał ją Jezus za każdym razem w drodze ze Świątyni na Górę Oliwną
i z powrotem.
Stare Miasto Jerozolimy
Stare Miasto ma wyjątkową atmosferę. Panuje tu gwar, ludzie w pośpiechu
przechodzą pomiędzy sklepikami, na których można kupić dosłownie
wszystko, sprzedający w różnych językach nawołują do zakupów. Jedni się
kłócą, inni rozmawiają, śmieją się. Wiele jest urokliwych uliczek i
zaułków.
Główną ulicą, która prowadzi do Bazyliki Grobu Pańskiego jest Drogą
Krzyżową. Via Dolorosa prowadziła z fortecy Antonii, gdzie Jezus stanął
przed Piłatem i został skazany, na Kalwarię, która leżała wówczas poza
obrębem murów miejskich. Po wejściu do bazyliki, pielgrzymi zwykle
wspinają się po stromych schodach do miejsca, w którym według tradycji
znajdowała się Golgota. Jest to miejsce ciemne, oświetlone świeczkami
płonącymi na prawosławnych ołtarzach. Skała Golgoty osłonięta jest
szkłem. Poniżej ołtarza widać szczyt występu skalnego ze srebrnym
znakiem, w miejscu, gdzie stał krzyż.Schodząc drugimi schodami widzimy Kamień Namaszczenia na miejscu, na którym według tradycji – położono ciało Jezusa po zdjęciu z krzyża. Wspominający to wydarzenie pielgrzymi pocierają własną odzieżą o płytę,
by zapach wonności pozostał na dłużej. Przemierzając dalej Bazylikę Grobu docieramy, do jej najważniejszego miejsca, które wskazuje już sama nazwa. Otóż Grób Pański zbudowany na miejscu groty skalnej, w której pochowano Ciało Pana Jezusa (Łk 23, 50-53). Jest rotunda podparta metalowymi wspornikami, składająca się ze swego rodzaju dwóch pomieszczeń. W pierwszym, tzw. Kaplicy Anioła, znajduje się bogato zdobiony czworoboczny blok marmuru. Uważany jest za część pokrywy grobu, na którym siedział anioł, kiedy kobiety przyszły w niedzielę rano, by namaścić ciało Jezusa. Z kolei w drugim pomieszczeniu znajduje płyta, na której leżało Ciało Pana.
Góra Syjon
Przekraczając mury Starego miasta należy skierować swe kroki na Górę Syjon, gdzie znajduje się Wieczernik, izba Ostatniej Wieczerzy, w której to ustanowiono Eucharystię (Łk, 22, 7-20) oraz dokonało się zesłanie Ducha Świętego (Dz. 1, 13; 2, 1-13).W pobliżu Wieczernika znajduje się kościół Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny. Ten duży kościół zbudowany dla upamiętnienia katolickiej wiary w to, że Maryja, została „wzięta do nieba” zrządzany jest obecnie przez benedyktynów (w tym dwóch z Polski). W dolnym kościele znajduje się osnuta półmrokiem krypta, w której na środku usytuowana jest figura Marii, leżącej na postumencie i pogrążonej w śnie.
Szczyt wzgórza z kościołem Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny |
MIEJSCA POZA JEROZOLIMĄ
Betlejem

W grocie srebrna gwiazda wyznacza miejsce narodzin Jezusa. Obok znajduje się kościół św. Katarzyny, z którego transmitowana jest każdego roku na cały świata pasterka. 5 minut drogi od Bazyliki znajduje się Grota Mleczna – miejsca, gdzie zgodnie z tradycją Święta Rodzina przebywała, tuż po narodzeniu Jezusa, a jeszcze przed ucieczką do Egiptu. W okolicy znajduje się także Pole Pasterzy, gdzie anioł objawił pasterzom narodzenie Mesjasza
(Łk 2, 8-20).
Nazaret

w Nazarecie (Łk 2, 39-40). To tu też anioł zwiastował Maryi, że pocznie Zbawiciela
(Łk 1, 26-37).
W miejscu nad grotą Zwiastowania wybudowano monumentalną Bazylikę Zwiastowania, największą chrześcijańską świątynię na Bliskim Wschodzie.
Kana
W sąsiedztwie Nazaretu znajduje się Kana Galilejska, miejsce pierwszego cudu Pana Jezusa i delikatnej interwencji Maryi
(J 2, 1-11). Jest to miejsce odwiedzane przez małżonków, którzy odnawiają tutaj przysięgę małżeńską.
Góra błogosławieństw
Na tej górze Pan Jezus wygłosił słynne Kazanie na Górze (Mt 5, 1-12). Kościół Błogosławieństw posiada ośmioboczną formę symbolizującą ilość błogosławieństw. W środku wypisane są one w języku łacińskim.
Tabor
Na Górze Tabor wedle tradycji dokonało się Przemienienie Pana Jezusa wobec uczniów (Mt 17, 1-8).
Jezioro Galilejskie
To tutaj Pan Jezus kroczył po wodzie (Mt 14, 22-33), to tutaj uciszył burzę (Mt 4, 18-25), to tutaj powołał pierwszych uczniów (Łk 8, 22-25).Jordan
Jordan to miejsce, gdzie. św. Jan Chrzciciel nauczał i w jego wodach udzielał Izraelitom chrztu nawrócenia(Łk 3, 1-17; 21-22).
Ein-Karem
Jest to miejsce niepozorne i ciche jak Maryja, a zarazem jest świadkiem nawiedzenia przez Maryję św. Elżbiety (Łk 1, 39-56). To tu Maryja wyśpiewała hymn Magnificat, stąd jego słowa znajdują się tutaj w wielu językach świata.Jednakże Ein Karem to także miejsce narodzin Jana Chrzciciela (Łk 1, 57-80). Dziś stoi tu kościół, gdzie murowana gwiazda przed ołtarzem przypomina o tym wydarzeniu słowami: „Hic precursor Domini natus est”
(„Tu narodził się poprzednik Pana”). Pokonaliśmy też niewielki odcinek drogi, by znaleźć się w pustelni św. Jana. W tej niewielkiej, położonej na spokojnym odludziu grocie, miał żyć Jan Chrzciciel, przygotowując się
do swojej misji.
Fragmenty tekstu Katarzyny Arciszewskiej pochodzą z książki
Akademickiego Koła Misjologicznego
„Prośmy o pokój dla Jeruzalem” (Poznań 2011)
„Prośmy o pokój dla Jeruzalem” (Poznań 2011)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz